Цей рік для Венеціанської бієнале став рекордним. Ще жодного разу за весь час існування заходу (більше 108 років), у Венеції не збиралося такої кількості учасників. У цьому році відкрилося 89 національних павільйонів. Крім того, заявлено близько сорока паралельних програм різних фундацій та кураторів.
Україна представила проект художниці Оксани Мась Post vs Proto-Renessans. Серед гостей, які прийшли на відкриття українського павільйону в церкві Сан-Фантін, один гість був незвичайним для Венеціанської бієнале. Архієпископ Переяслав-Хмельницький Олександр, голова відділу зовнішніх зв’язків УПЦ, спеціально приїхав до Венеції, щоб підтримати художницю Оксану Мась.
Вранці, в день відкриття павільйону, Оксана причастилася в соборі Сан-Марко під час літургії, якою правив архієпископ Олександр. За словами художниці, під час роботи над проектом до церкви вона ходила дуже часто, тому що було нелегко пропустити через себе тисячі гріхів, пише газета “Дело”.
Саме гріхи і страхи художниця попросила намалювати на писанках, з яких потім зібрала фрагменти Гентського вівтаря. Знаменитого вівтаря, створеного братами Хубертом і Яном ванн Ейкамі у 1432 році, який на заході шанують як один із перших творів епохи Відродження.
Український павільйон відкрився урочисто – червону стрічку розрізали міністр культури Михайло Кулиняк та комісар українського павільйону, знаменитий куратор і ідеолог трансавангарду Акілле Боніто Оліва.
З арт-знаменитостей, українським проектом зацікавився японський художник Такаші Муракамі. Правда, він прийшов уже після урочистої церемонії – на кілька хвилин зайшов до церкви, розглянув малюнки і рушив далі.
Що стосується безпосередньо роботи художниці, то реакція на неї зовсім неоднозначна. Хтось вважає її блюзнірством, а хтось, навпаки, перебуває у повному захваті.
“Здалеку ви бачите обличчя Бога, а потім підходите ближче і помічаєте те, що насправді відображається на його обличчі, коли він заглядає у душу кожного”, – так інтерпретує ефект від мозаїчної ікони центральної частини вівтаря автор проекту.
Екс-директор Польського Інституту в Україні Єжи Онух, чесно зізнався, що всю глибину ідеї художниці не зрозумів. Але, безумовно, вражений масштабністю роботи.
На останні дві бієнале виставку для українського павільйону готував ПінчукАрнЦентр, а засновник фундації Віктор Пінчук брав на себе основну частину фінансових витрат. Тоді Міністерство культури виділило близько 1 мільйона гривень на презентацію країни у Венеції. Таку ж суму держава витратила на участь у Венеціанській бієнале і в цьому році.
Іншу частину необхідних для реалізації проекту та презентації коштів художниця Оксана Мась знайшла сама. Проект у неї величезний і дорогий. Загальна сума – близько 5 мільйонів доларів.
Втім, прізвища своїх меценатів художниця не розголошує. Пояснює таку таємничість тим, що люди, якій їй допомагали, не хочуть публічності. Мовляв, допомогли і допомогли.
Альтернативна молодь
Виставка, яку в цьому році привіз на бієнале PinchukArtCentre, який представляв національні павільйони на двох попередніх бієнале, традиційно проходить в Палаццо Пападополі, орендованому до осені у його власниці – принцеси Б’янки Арівабене. Уже із назви проекту (The Future Generation) зрозуміло, хто став його творцем.
Дійсно, всі автори робіт – віком до 35 років. Адже виставка у Венеції стала продовженням премії, заснованої в минулому році Фондом Віктора Пінчука для молодих художників світу. У ній беруть участь 19 фіналістів з 18 країн світу – молодих, талановитих і зухвалих у своїх ідеях.
Про її заснування, Віктор Пінчук повідомив ще минулої зими. А перша церемонія нагородження відбулася в лютому цього року. Гран-прі у розмірі 100 тисяч доларів міжнародне журі присудило бразилійці Синтії Марчелло за серію відео. Фільми переможниці, як і було домовлено раніше, поповнили колекцію засновника премії Віктора Пінчука. Короткі фільми, героями яких є працюючі механізми, стали і учасниками виставки у Венеції.
Показав свою призову роботу ще один фіналіст The Future Generation Art Prize – румун Мірсеа Ніколае. Інсталяція, що виграла спеціальний приз у 20 тисяч доларів, називається “Румунський кіоск”. Її автор розповідає сумну історію з відкритим фіналом про кінець епохи комунізму в своїй країні і про батька, який помер через пияцтво приблизно у той самий час.
Бере участь у виставці і Артем Волокітін – перший переможець національної Премії PinchukArtCentre 2009. Частина робіт була представлена на виставці у Києві. Але багато картин, інсталяцій і відео зроблені спеціально для Венеції.
Так, нові роботи на своїй соло-виставці, що розмістилася на першому поверсі палацу, зробив художник Рубен Очоа з США. До речі, на відкритті проекту, величезні кам’яні скульптури, що нагадують брили каміння, купив Елтон Джон, який активно співпрацює з фондом Олени Пінчук “Антиснід”, і входить до ради премії The Future Generation Art Prize.
За матеріалами газети “Дело”
http://life.pravda.com.ua